Lorentz Lyceum Schoolgids-2025-2026

Lorentz Lyceum SCHOOLGIDS 2025 - 2026 OPUS AFDELING VOOR HOOGBEGAAFDEN VWO / GYMNASIUM & TWEETALIG VWO / GYMNASIUM HAVO & TWEETALIG HAVO RIVERS INTERNATIONAL SCHOOL ARNHEM

1 Voorwoord 5 Welkom bij het Lorentz Lyceum! 5 2 Algemeen 6 Ons motto 6 Onze missie 6 Onze visie op leren en ontwikkelen 6 Onze kernwaarden 7 Rivers International School Arnhem 8 Grenzeloos leren!: Quadraam 8 Academische Opleidingsschool (AOS) 9 Lerende organisatie 9 3 Ons onderwijs 10 Overzicht onderwijsaanbod 10 Basisvaardigheden 12 Wereldburgerschap: jouw blik op de wereld 12 Versterkt Engels op het reguliere onderwijs 12 Profilering van het Lorentz Lyceum: bètaonderwijs, TTO, OPUS en internationalisering 13 Q-highschool 17 Parcours 17 Studeren op school 17 Niet-lesgebonden activiteiten 18 4 Ondersteuning 19 Schoolondersteuningsprofiel 2025-2029 19 Visie op ondersteuning 19 Sterke punten in onze ondersteuning 19 Basisondersteuning 20 Extra ondersteuning 20 OPUS 20 Contactpersonen 21 Voorzieningen 21 Specialisten 21 Samenwerken 22 Grenzen aan onze ondersteuning 23 Ondersteuningsroute Lorentz Lyceum 24 GGD Gelderland 25 Anti-pestprotocol 26 Bijles voor en door leerlingen 26 INHOUD

5 Roosterinformatie en leerlingvolgsysteem 27 Lestijden 27 Zermelo 28 Lesuitval en roosterwijzigingen 28 Somtoday 28 Regelgeving en werkwijze Leerplicht 29 6 Procedures en spelregels 30 Verzuimcoördinator 30 Absentieregistratie 30 Te laat 31 Vakantie buiten schoolvakanties 31 De Schoolregels / the Code of Honour 32 Gebruik van Social Media 34 Richtlijnen fotogebruik 36 De fietsenstalling 36 Kluisjes 36 Printers en kopieerapparaten 37 7 Studievoortgang en contact 38 Toetsbeleid en examenreglement 38 Cijfers en resultaten 38 Rapporten 39 Driehoeksgesprekken 39 Persoonlijk contact 39 Communicatie gescheiden ouders 40 8 Kwaliteitszorg 41 Klachtenregeling 42 Vertrouwenspersonen 42 9 Overlegorganen en contacten met leerlingen/ouders/ verzorgers/medewerkers 44 Klankbordgroepen onderbouw en bovenbouw 44 Leerlingenraad 44 De Ouderraad 45 De Medezeggenschapsraad 45 De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad 45 Meet and Greet avonden 46 Website 46 Altijd op de hoogte met onze Nieuwsupdate 46 10 Financiële zaken 47 Inleiding 47 Ouderbijdrage 47 Ouderbijdrage voor tweetalig onderwijs 48 Leermiddelen 48 Bring Your Own Device (BYOD) 48 Sporttenue bewegingsonderwijs 49

Bijdrage in de studiekosten 50 Jeugdfonds Sport & Cultuur Arnhem 50 Lorentz Solidariteitsfonds 50 Verzekeringen 51 Sponsorbeleid 51 Vragen over WIS Collect 52 Betalingsafspraken 52 Adreswijzigingen of andere mutaties 52 11 Belangrijke data 53 Jaarplanner 2025-2026 53 12 Schoolleiding en bevoegd gezag 54 Schoolleiding 54 Coördinatoren 54 Bevoegd gezag Quadraam 55 13 Aanmelden of inschrijven voor leerjaar 2026-2027 56 Aanmelden voor leerjaar 1 56 Na de aanmelding 56 Voorbehoud: aantal beschikbare plekken 57 Aanmeldingen leerjaar 2 en hoger 57 Netwerken 58 Ligging en bereikbaarheid 59 Lorentz Lyceum 59

5 VOORWOORD Welkom bij het Lorentz Lyceum! Aan het begin van een nieuw schooljaar komt er veel op je af — zeker als je nieuw bent op het Lorentz Lyceum. Met deze schoolgids willen we jou en je ouder(s)/verzorger(s) helpen om snel je weg te vinden binnen onze school. Je leest hier over onze visie, ons motto en onze kernwaarden. Maar je vindt ook praktische informatie, zoals de lestijden, de vakken per leerjaar en de schoolregels. Heb je na het lezen van deze gids nog vragen? Kijk dan op onze website of neem contact op met je mentor — die helpt je graag verder. Namens alle medewerkers wens ik je een inspirerende, leerzame en vooral plezierige tijd toe op het Lorentz Lyceum! Ard de Graaf Rector 1 INHOUDSOPGAVE

6 ALGEMEEN Ons motto @Home in the world Het Lorentz Lyceum biedt Nederlandstalig én tweetalig onderwijs op havo-, vwo- en gymnasiumniveau. OPUS is onze afdeling voor hoogbegaafde leerlingen. Op onze school hebben we extra aandacht voor internatio-nalisering en bètaonderwijs. Op het Lorentz ben je @Home in the world! Onze missie Op het Lorentz Lyceum leiden we onze leerlingen op tot verantwoordelijke, zelfbewuste wereldburgers, die in staat zijn de regie over hun leven in eigen hand te nemen. We bereiden onze leerlingen voor om een constructieve bijdrage te leveren aan en in een almaar veranderende wereld met een diversiteit aan mensen, meningen en ontwikkelingen. Onze visie op leren en ontwikkelen Leren is een actief, sociaal en betekenisvol proces. In dat proces richten we ons op: persoonlijke groei (ik ken mijzelf, ik wil leren en ik heb het vertrouwen dat ik kan groeien), betekenis (wat ik leer, is betekenisvol voor mij en de wereld waarin ik wil leven), relatie (we gaan met een positieve intentie, zorgzaam en respectvol met elkaar om), ontdekken (we gaan op zoek naar en 2 INHOUDSOPGAVE

7 staan open voor nieuwe ervaringen en inzichten) en ontwikkelen (we creëren een omgeving waarin onze kwaliteiten en mogelijkheden tot ontwikkeling kunnen komen). Onze kernwaarden Ken jezelf Iedereen is uniek. Ik heb vertrouwen in mijzelf, ik mag fouten maken en ik ontdek en ontwikkel mijzelf in een veilige omgeving. Ik heb invloed op mijn eigen ontwikkeling en vraag en vind de ondersteuning die ik nodig heb. Verbind verschillen Ik ben betrokken bij de wereld, waarvoor we met elkaar verantwoordelijk zijn. Door samen te werken, respect te hebben, nieuwsgierig te zijn en het kennen van mijzelf en de ander, komen we verder en leren we meer. We zijn het vast niet altijd met elkaar eens, dat hoeft ook niet, zolang we open staan voor elkaar. Ontdek de wereld Ik sta open voor nieuwe ervaringen. Ik durf risico te nemen omdat ik vertrouw op mijn (zelf)kennis en vaardigheden. Ik verleg mijn grenzen op sociaal en academisch vlak en draag bij aan een duurzame wereld. Ik voel me thuis in uiteenlopende (internationale) situaties met een diversiteit aan mensen. Klimaat Het Lorentz Lyceum is een veilige ontmoetingsplaats van mensen. In een gezonde leeromgeving is ruimte voor diversiteit aan religieuze, levensbeschouwelijke en politieke overtuigingen en meningen. Verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid zijn dan ook essentiële componenten van onze leercultuur. Daarom vragen wij iedereen om rekening met anderen te houden. Leerlingen, docenten en overige medewerkers maken samen de school, waar gepraat, geluisterd, bewogen en gelachen kan worden. We willen een school zijn waar we elkaar vertrouwen en waarderen door elkaar complimenten en feedback te geven. We willen verder een school zijn waar leerlingen en medewerkers zich thuis voelen. Van leerlingen en medewerkers vragen we dat zij hun talenten gebruiken om zichzelf te ontwikkelen. Van onze docenten vragen we dat ze kwalitatief goed onderwijs aanbieden, onze leerlingen goed begeleiden en hun overige taken goed uitvoeren. INHOUDSOPGAVE

8 Daarin willen we aan de ene kant ruimte en vrijheid bieden, want die zijn essentieel voor persoonlijke en professionele groei. Aan de andere kant willen we dat leerlingen en medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun rol(len) binnen de school en voor de school als geheel en daarop ook kunnen worden aangesproken. Rivers International School Arnhem De internationale school Rivers is een onderdeel van het Lorentz Lyceum. Leerlingen van het Lorentz Lyceum kunnen, als zij dat willen, overstappen en op Rivers een Internationaal Baccalaureaat-diploma halen, het equivalent van een vwo-diploma. Omdat Rivers International School Arnhem binnen het Lorentz Lyceum valt, is het relatief makkelijk om na 5 havo of 4 vwo door te stromen naar het IB Diploma Programma (DP) van Rivers. Het Internationaal Baccalaureaat (IB) curriculum stelt jou in staat om de vaardigheden, kennis en positieve houding te ontwikkelen die je voorbereidt op een internationale vervolgopleiding. Met het diploma vergroot je jouw doorstroommogelijkheden naar een internationale universiteit. Veel leerlingen van Rivers kiezen ook voor Engelstalige studies op Nederlandse universiteiten. Grenzeloos leren!: Quadraam Het Lorentz Lyceum en Rivers International School Arnhem behoren tot de 14 middelbare scholen van de Gelderse Onderwijsgroep Quadraam. Quadraam wil zich laten (her)kennen op basis van een drietal kernwaarden, die ons gedrag bepalen: verantwoordelijkheid, ambitie en nieuwsgierigheid (kortweg: VAN). Zo tonen wij onze waarden – hier zijn wij VAN en staan wij voor: Verantwoordelijkheid Wij kennen onze (maatschappelijke) opdracht, zijn daarop aanspreekbaar en spreken elkaar aan. We kennen onze rol en nemen initiatief waar nodig. We zijn betrouwbaar en komen onze beloftes na. Ambitie We stellen hoge eisen aan onszelf en aan elkaar: samen mikken we op het beste. We werken samen om onze doelen te bereiken en ondersteunen elkaar. Nieuwsgierigheid We zijn onderzoekend en staan open voor nieuwe ideeën en inzichten. We durven te experimenteren en leren van onze fouten. We stellen vragen en stellen oordelen uit. INHOUDSOPGAVE

9 Academische Opleidingsschool (AOS) Het Lorentz Lyceum is een academische opleidingsschool: een school waar leren, opleiden, vernieuwen en onderzoeken samenkomen op de werkvloer. Zowel ervaren als toekomstige docenten blijven zich ontwikkelen door praktijkervaring, samenwerking en onderzoek. Aankomende docenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Docenten Academie verzorgen bij ons (delen van) lessen en doen onderzoek binnen de school. Daarbij krijgen zij intensieve begeleiding van onze schoolopleider, werkplekbegeleiders en onderzoekscoördinator. Ieder jaar verwelkomen we zo’n 30 studenten in verschillende fasen van hun opleiding. Dit zorgt voor een dynamische leeromgeving waarin we niet alleen studenten opleiden, maar ook zelf blijven leren en verbeteren. Daarnaast werken we nauw samen met partners als de Hogeschool Utrecht, ArtEZ, Rijn IJssel en ROC Nijmegen. Zo bouwen we samen aan onderwijs van de toekomst. Lerende organisatie Op het Lorentz Lyceum werken we voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs en de professionele ontwikkeling van ons team. We kijken met een onderzoekende en reflectieve houding naar ons eigen handelen en geven elkaar opbouwende feedback om samen te groeien. • We stimuleren vernieuwing door ruimte te geven aan collega’s die zich willen verdiepen in een specifiek thema. Dit kan bijvoorbeeld via intervisie of deelname aan onderzoeksgroepen – binnen onze school, samen met Rivers International School Arnhem, binnen Quadraam en zelfs op nationaal of internationaal niveau. • In ons professionaliseringsplan staan ontwikkelmogelijkheden beschreven die aansluiten bij de verschillende fasen van iemands loopbaan. Zo kan iedereen zich blijven ontwikkelen. • Elk jaar maken we gebruik van een ‘review’: een moment waarop we als school kritisch naar onszelf kijken. Zo werken we systematisch en in een continue cyclus aan de verbetering van ons onderwijs. INHOUDSOPGAVE

10 ONS ONDERWIJS Overzicht onderwijsaanbod Wij bieden onze leerlingen de mogelijkheid om een opleiding te kiezen die bij hen past. Het Lorentz Lyceum biedt de volgende opleidingen aan: Tweetalig gymnasium 6 jaar Tweetalig vwo (t-vwo) 6 jaar Gymnasium 6 jaar Vwo (met versterkt talenonderwijs) 6 jaar Tweetalig havo (t-havo) 5 jaar Havo (met versterkt talenonderwijs) 5 jaar OPUS 3 jaar onderbouw op vwo- n iveau, waarna doorstroom naar 4 havo of 4 vwo. Het eerste jaar Wij hebben de volgende brugklassen: • havo en tweetalig havo • havo/vwo • vwo en tweetalig vwo / gymnasium • OPUS 3 INHOUDSOPGAVE

11 Over onze havo/vwo-klas De havo/vwo-klas er voor leerlingen met een havo/vwo-advies van de basisschool. In deze klas krijg je les op vwo-niveau en ontdek je in een jaar tijd of havo of vwo het beste bij jou past. Aan het eind van het schooljaar stroom je door naar 2 vwo of 2 havo, afhankelijk van jouw ontwikkeling en resultaten. Een goede start op het Lorentz Lyceum De start op de middelbare school is een spannende en nieuwe fase. Alles verandert: je krijgt een nieuwe klas, een mentor, verschillende vakken en docenten, en je leert omgaan met een lesrooster en agenda. Op het Lorentz Lyceum vinden we het belangrijk dat je je snel thuis voelt en met vertrouwen begint. Daarom ontmoet je jouw mentor en klas al vóór de zomervakantie. Na de zomervakantie start je met een introductieperiode. In die weken leer je stap voor stap hoe alles werkt op school: van het gebruik van je rooster en je kluisje tot het kennismaken met je vakken en docenten. Zo zorgen we samen voor een fijne en rustige overgang naar het voortgezet onderwijs. Het tweede jaar In de tweede klas weet je al hoe de school werkt. Je voelt je meer thuis en bent zelfstandiger. Dit jaar staat in het teken van het verder ontwikkelen van vaardigheden die je nodig hebt voor de rest van je schooltijd – zoals plannen, samenwerken en reflecteren. Het derde jaar In het derde jaar ga je aan de slag met ‘Wat wil ik in de toekomst?’. Onder begeleiding van je mentor en de decanen ga je ontdekken waar je talenten liggen en welke richting bij jou past. Zo bereid je je voor op het kiezen van een profiel. Het vierde jaar In het vierde jaar start je met een van de profielen: • Cultuur & Maatschappij; • Economie & Maatschappij; • Natuur & Gezondheid; • Natuur & Techniek. Een profiel bestaat uit drie delen: een verplicht gemeenschappelijk deel, een verplicht profieldeel en een (of meerdere) vrije keuzevak(ken). Hiermee geef je jouw schoolloopbaan steeds meer vorm. INHOUDSOPGAVE

12 Het vijfde en zesde jaar In deze jaren werk je toe naar je eindexamen. Je kiest een vervolgopleiding en sluit je tijd op het Lorentz Lyceum af. Een bijzondere en vaak ook spannende periode, waarin alles samenkomt wat je in de jaren daarvoor hebt geleerd. Basisvaardigheden Op het Lorentz Lyceum vinden we het belangrijk dat elke leerling goed is voorbereid op de toekomst. Daarom besteden we extra aandacht aan een aantal belangrijke basisvaardigheden: goed Nederlands kunnen lezen en schrijven, kunnen rekenen, handig zijn met computers en media (digitale vaardigheden) en weten hoe je goed samenleeft met anderen (burgerschap). In de eerste jaren (de onderbouw) volgen we goed hoe leerlingen zich hierin ontwikkelen. Dit doen we met behulp van de JIJ!LVS-toetsen. Op basis van de uitslagen kijken we welke extra hulp of ondersteuning een leerling eventueel nodig heeft. Zo zorgen we ervoor dat iedereen de kans krijgt om deze basisvaardigheden goed te ontwikkelen. Wereldburgerschap: jouw blik op de wereld Op het Lorentz Lyceum staat de wereld nooit stil – en jij ook niet. Je leert met open blik, zorgzaam en respectvol omgaan met de mensen en de wereld om je heen. We dagen je uit om actief bij te dragen, zowel dichtbij als over de grens. • We werken bewust aan wereldburgerschapsvaardigheden zoals communiceren, lef tonen, openstaan voor anderen, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, onderzoeken en reflecteren. • Via samenwerking met lokale én internationale organisaties krijg je de kans om echte ervaringen op te doen buiten het klaslokaal. • De wereld komt terug in je lessen, maar ook in activiteiten, excursies, maatschappelijke stages en buitenlandse reizen. Versterkt Engels op het reguliere onderwijs Ook in het Nederlandstalig onderwijs besteden we extra aandacht aan de Engelse taal. Je krijgt meer lesuren Engels, en sommige vakken – zoals drama – volg je in het Engels. In havo 3 en 4 en vwo 4 en 5 word je bovendien in de lessen goed voorbereid op het Anglia-examen, dat je kunt doen. In veel vervolgopleidingen worden vakken in het Engels onderwezen. Een TTOopleiding en het versterkt Engels op het reguliere onderwijs helpen hierbij. INHOUDSOPGAVE

13 Profilering van het Lorentz Lyceum: bètaonderwijs, TTO, OPUS en internationalisering Bètaonderwijs Bij ons combineer je theorie met praktijk. Zo leer je op een afwisselende en boeiende manier over de wereld om je heen. Je ontwikkelt belangrijke vaardigheden zoals het ontwerpen en uitvoeren van experimenten en leert kritisch en analytisch denken. Je kunt het vak Natuur, Leven en Techniek (NLT) kiezen, meedoen aan Olympiades, en samenwerken met of op bezoek gaan bij wetenschappelijke instituten. Zo ontdek je hoe breed en boeiend bètaonderwijs kan zijn. Tweetalig onderwijs (TTO) Engels is een wereldtaal waarin mensen elkaar ontmoeten en van elkaar leren. Met tweetalig onderwijs ontwikkel je niet alleen je taalvaardigheid op hoog niveau, maar ook de houding en vaardigheden die je nodig hebt in een steeds internationaler wordende omgeving. Zowel in de les als bij extra-curriculaire activiteiten is de internationaliseringslijn zichtbaar. • In de onderbouw krijgen havoleerlingen ongeveer 50% van de vakken in het Engels, voor vwo- en gymnasiumleerlingen is dat 70%. • In de zesde klas volgen vwo-leerlingen het vak Philosophy of Science. • Aan het eind van je opleiding kun je een IB-certificaat behalen: • English Language and Literature HL/SL (vwo) • English Language Acquisition HL/SL (havo) • De afgelopen jaren slaagde 100% van onze leerlingen voor dit certificaat – een prestatie waar we trots op zijn. Kennismaking TTO We zorgen ervoor dat je je snel thuis voelt. Je docenten begeleiden je stap voor stap in het wennen aan de Engelse taal. Begrijp je de vraag bij History wel, maar weet je het antwoord nog niet in het Engels? Geen probleem – dan mag je gewoon in het Nederlands antwoorden. Je zult merken dat het Engels al snel vanzelf gaat. In het eerste jaar organiseren we de Immersion Days: dagen waarop de voertaal Engels is en je samenwerkt aan allerlei opdrachten. Zo leer je je klasgenoten beter kennen én wordt Engels steeds vertrouwder. INHOUDSOPGAVE

14 OPUS – onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen OPUS is een speciale afdeling binnen het Lorentz Lyceum voor (hoog) begaafde leerlingen die behoefte hebben aan uitdaging, begeleiding en ruimte om hun eigen interesses te verkennen. Hier word je gezien, ondersteund én uitgedaagd. Compact leren, zelf ontdekken Bij OPUS volg je een vwo-programma waarbij de reguliere lesstof wordt aangeboden in vier compacte lesdagen. Op de vijfde dag, de vrijdag, stel je zelf een programma samen waarmee je jouw interesses kunt onderzoeken en ontwikkelen. Dit doe je onder begeleiding van een coach. Meer dan alleen cognitieve uitdaging OPUS richt zich niet alleen op leren en presteren, maar ook op jouw persoonlijke groei. We bieden extra begeleiding op het gebied van studievaardigheden en besteden veel aandacht aan sociale ontwikkeling. We begrijpen dat (hoog) begaafdheid meer is dan alleen een hoog IQ – het gaat ook om creativiteit, motivatie en het leren omgaan met uitdagingen. Begeleiding en structuur • Je hebt elke week twee coachuren waarin je werkt aan executieve vaardigheden (zoals plannen, organiseren en reflecteren) en ruimte is voor persoonlijke gesprekken. • Elke coach begeleidt een vaste groep van ongeveer tien leerlingen. • Je hebt toegang tot ons gespecialiseerde ondersteuningsteam én tot de reguliere ondersteuning van het Lorentz Lyceum (zoals de trajectklas en weerbaarheidstrainingen). • OPUS heeft een eigen coördinator, een vaste thuisruimte (de home-room) waar je rustig kunt werken of pauzeren, en een veilige, stimulerende leeromgeving. Driejarige onderbouw, daarna doorstroom OPUS is een driejarige opleiding in de onderbouw. Na deze periode stroom je door naar het reguliere programma van havo, vwo of gymnasium – met een stevige basis én zelfkennis. Regionale functie Met zo’n 40 tot 60 leerlingen heeft OPUS een regionale functie voor onderwijs aan (hoog)begaafde jongeren uit de wijde omgeving. We bieden een plek waar INHOUDSOPGAVE

15 jij je intellectueel en sociaal-emotioneel kunt ontwikkelen op een manier die bij jou past. Aanmeldingsprocedure en toelatingscriteria voor OPUS Tijdens de aanmeldingsprocedure wordt bekeken welke ondersteuning jij nodig hebt om optimaal te kunnen groeien en leren. De toelatingscriteria voor de afdeling OPUS: • Je bent minimaal negen jaar oud; • Je hebt de lesstof van de basisschool afgerond; • Je hebt een IQ van minimaal 125 (meestal vastgesteld door een WISC V-test, maar een KIQT+ of SON-R test is toegestaan. Het verslag van de test mag niet ouder zijn dan 2 jaar en moet ook handelingsadviezen en testobservaties bevatten). Er wordt een interview gehouden met iedereen die voor de afdeling is aangenomen. Dit gesprek is bedoeld om jou beter te leren kennen, zodat we jouw begeleiding kunnen afstemmen op jouw persoonlijke behoeften. Voor meer informatie over OPUS kun je contact opnemen met mevrouw H. Koehorst, afdelingscoördinator, via e-mailadres: h.koehorst@lorentzlyceum.nl. Internationalisering: de wereld ontdekken Onze leerlingen leren de wereld kennen door met lef, zelfkennis, nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid nieuwe mensen te ontmoeten en verbindingen te maken tussen verschillende culturen. Ze werken continu aan de vaardigheden, inzichten en houding die nodig zijn voor wereldburgerschap. Chinees: een wereldtaal Chinees is een van de zes officiële talen van de Verenigde Naties, naast Engels, Spaans, Frans, Russisch en Arabisch. Het wordt steeds belangrijker als wereldtaal. Je kunt ervoor kiezen om Chinees te volgen als extra vak, ongeacht of je havo of vwo volgt, regulier of tweetalig. Deze keuze maak je vóór de start van de eerste klas. In de vwo-bovenbouw kun je Chinees als examenvak kiezen. INHOUDSOPGAVE

16 Spaans: de taal van de wereld Ook Spaans is een van de wereldtalen. In de tweede en derde klas volgt elke vwo- en TTO-vwo-leerling Spaans. Op het vwo kun je Spaans als examenvak kiezen. In de onderbouwklassen van het vwo hebben leerlingen overigens ook de mogelijkheid om kennis te maken met de Duitse taal. LmunA: leer de wereld kennen Een Model United Nations (MUN) is een conferentie waarin studenten of scholieren de werkorganen van de Verenigde Naties nabootsen. Het Lorentz Lyceum neemt actief deel aan internationale MUN-conferenties in zowel Nederland als het buitenland en organiseert elk jaar zijn eigen MUNconferentie: LmunA. Voor meer informatie over LmunA kun je terecht op www.lmuna.eu. LmunA staat voor Lorentz Model United Nations Arnhem, een driedaags congres waarin middelbare scholieren uit binnen- en buitenland de Verenigde Naties simuleren. Tijdens de conferentie debatteren de delegaties over belangrijke mondiale kwesties, net zoals in de echte VN. In lijn met de principes van de Verenigde Naties nemen de deelnemers deel aan debatten, lobbyactiviteiten en schrijven zij resoluties die het standpunt van hun toegewezen land weerspiegelen. LmunA biedt een geweldige kans om je schrijf- en spreekvaardigheden te verbeteren, terwijl je meer leert over actuele wereldproblemen. De conferentie heeft een open, gastvrije sfeer, en biedt workshops voor beginnende afgevaardigden om zelfverzekerde deelname en interessante debatten te waarborgen. Internationale stage In havo 4 en vwo 5 kun je je voorbereiden op een internationale stage. Je hebt de mogelijkheid om stage te lopen in Nederland, maar ook in het buitenland. Het doel van de stage is om je te oriënteren op een werkomgeving in een internationale context, zodat je ervaring opdoet en je horizon verbreedt. Filosofie In de bovenbouw (havo en vwo) kun je het vak filosofie kiezen als examenvak. Zit je op de havo? Dan volg je dit vak gewoon bij ons op school. Zit je op het vwo? Dan volg je dit vak via de Q-highschool. In t-vwo 6 volgt iedereen het vak Philosophy of Science. INHOUDSOPGAVE

17 Drama/Accent Het Lorentz Lyceum biedt in de TTO-opleiding het vak Drama/Accent aan, een boeiend vak waarin je je onderdompelt in de wereld van theater, volledig in het Engels! In de lessen werk je actief mee aan theaterproducties, wat je niet alleen helpt om je Engels te verbeteren, maar ook je presentatie- en expressievaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast komt er een Engels theatergezelschap naar onze TTO-klassen, en krijg je de kans om zelf mee te spelen. En natuurlijk ben je ook zelf creatief bezig: je schrijft verhalen, gedichten en andere culturele uitingen. Q-highschool Wil je leren wat echt belangrijk voor je is? Ben je nieuwsgierig naar de echte wereld en leer je graag buiten de traditionele schoolmuren? Dan is Q-highschool iets voor jou! Q-highschool biedt onderwijs op een innovatieve, bovenschoolse manier. Je werkt samen met leerlingen van verschillende scholen, niveaus en leeftijden, waarbij jullie gezamenlijke interesse in een bepaald vakgebied centraal staat. Voor meer informatie kun je terecht op www.q-highschool.nl. Parcours Parcoursen zijn (examen)vakken die niet standaard op het Lorentz Lyceum worden aangeboden, zoals informatica of wiskunde D. De modules worden niet altijd op je eigen school gegeven, omdat leerlingen van verschillende scholen deelnemen. Afhankelijk van de aanmeldingen wordt gekeken welke school centraal ligt voor de activiteit. Tot 6 km fiets je zelf naar de locatie; is de activiteit verder weg, dan word je met een taxibusje vervoerd. Studeren op school Mediatheek De mediatheek is op schooldagen voor leerlingen geopend tussen 9 uur en 16 uur, maar sluit in de pauzes. De onderwijsassistent of stewards houden hier toezicht. Tijdens de openingsuren mag je in rust studeren of samenwerking in de mediatheek. In de mediatheek kan gebruik worden gemaakt van een leenlaptop. Daarbij geldt een aantal voorwaarden, zoals de regels dat je jouw schoolpas (waarop jouw leerlingnummer en foto duidelijk herkenbaar zijn) gedurende de leentijd inlevert en dat de leenlaptop alleen in de mediatheek mag worden gebruikt. INHOUDSOPGAVE

18 Niet-lesgebonden activiteiten Het Lorentz Lyceum organiseert gedurende het schooljaar verschillende activiteiten, waarvan een aantal buiten het schoolgebouw plaatsvinden. Denk hierbij aan een sportdag, vakgerichte excursies en een werkweek. De reizen die we aanbieden, hebben altijd als doel om wereldburgerschap te bevorderen. Dit gebeurt in de context van vakken of buitenlesprogramma’s, zoals de MUN’s. Het gaat hierbij om leren buiten de klas – echte ervaringen opdoen en het ontmoeten van mensen van over de hele wereld! Leerlingen van de Nederlandstalige afdeling kunnen deelnemen aan deze vakexcursies en MUN’s en zullen minstens één keer naar het buitenland gaan. INHOUDSOPGAVE

19 ONDERSTEUNING Schoolondersteuningsprofiel 2025-2029 Alle kinderen verdienen een passende plek binnen het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken wij als scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die het Lorentz Lyceum kan bieden, vooral als het gaat om leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Visie op ondersteuning Op het Lorentz Lyceum vinden we het belangrijk dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Om succesvol te kunnen zijn in de maatschappij is er meer nodig dan alleen een diploma. Denk hierbij aan zelfstandigheid, motivatie en doorzettingsvermogen. Met de ondersteuning, die wij bieden op het Lorentz Lyceum, zetten we in op het brede leerproces van onze leerlingen. Dit doen we gestructureerd en met aandacht voor elke leerling. Sterke punten in onze ondersteuning • We brengen de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling zo goed mogelijk in beeld door middel van diagnostiek en gesprekken. 4 INHOUDSOPGAVE

20 • We begeleiden de leerling kortdurend gericht op het leerproces en sociaalemotioneel welzijn. • Onze ondersteuning is gericht op het verbinden van alle betrokken partijen om het proces zo transparant mogelijk te laten verlopen. Basisondersteuning De mentor is de spil in de begeleiding van onze leerlingen. Alle mentoren werken met de mentorenleerlijn waarin per periode specifieke vaardigheden centraal staan. De mentoren hebben contact met de leerlingen, de ouders, de docenten, de verzuimcoördinator en het ondersteuningsteam. Naast de begeleiding van de mentoren, bieden we de volgende ondersteuning: • Kortdurende remedial teaching • Kortdurende hulp bij executieve vaardigheden • Kortdurende hulp bij faalangst • Kortdurende hulp bij omgaan met (examen) stress • Kortdurende hulp bij (sociale) weerbaarheid Extra ondersteuning Voor de extra ondersteuning meldt de mentor of coach de leerling aan bij het ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam kijkt welke ondersteuning het best passend is. Bijvoorbeeld een doelgericht traject in de trajectklas, gesprekken met de schoolpsycholoog of ondersteuningsexperts. OPUS Naast een onderwijsaanbod met meer mogelijkheden tot compacten, verrijken en verdiepen, bieden we ook: • Extra ondersteuning van de coaches • Kleinere groepen • Projectdag met keuzeaanbod • HB-expertise • Specifieke HB-begeleiding INHOUDSOPGAVE

21 Contactpersonen De volgende mensen betrekken de ouders en leerlingen bij de ondersteuning: • Mentoren • OPUS-coaches • Jaarlaagcoördinatoren • Medewerkers van het ondersteuningsteam Voorzieningen De volgende extra voorzieningen zijn beschikbaar: • Ondersteuningsteam • Trajectklas • OPUS Specialisten Deze specialisten zijn beschikbaar voor onze leerlingen: Op school Ondersteuningsexperts Begeleiden leerlingen, maken een plan van aanpak voor de leerling, voeren gesprekken met ouders en/of externe hulpverlening, coachen en adviseren mentoren. Schoolpsycholoog Geeft trainingen, zet diagnostische trajecten uit, begeleidt leerlingen met complexe problematiek, voert gesprekken met ouders en/of externe hulpverlening. Taalcoach Begeleidt leerlingen met dyslexie of een taalachterstand. Trajectklasbegeleiders Bieden leerlingen een veilige plek om te werken, ondersteunen leerlingen bij executieve vaardigheden en geven trainingen bijvoorbeeld op het gebied van faalangst. Ondersteuningscoördinator Monitort de uitgezette trajecten, houdt overzicht over de leerlingen die extra ondersteuning krijgen, is voorzitter van het OT en ZAT. INHOUDSOPGAVE

22 Veiligheidscoördinator Mediator bij pesten Externe partners • GGD Jeugdarts • Leerplichtconsulent Gemeente Arnhem • Jongerenwerkers AM-support • Straathoekwerkers Pactum • Wijkcoach Gemeente Arnhem Samenwerken Om onze ondersteuning zo passend mogelijk te laten zijn, vinden we het belangrijk dat alle betrokkenen kunnen meedenken. Dit doen we als volgt: Ondersteuningsoverleg • Wekelijks overleg • Bespreken van nieuwe aanmeldingen • Bespreken van de voortgang van de leerlingen extra ondersteuningsbehoeften • Jaarlaagcoördinator, ondersteunigsteam, mentor ZAT (zorg advies team) • 6x per jaar • Bespreken van leerlingen als ons aanbod en/of onze expertise niet toereikend is • Externe partners, ondersteuningsteam, jaarlaagcoördinator, mentor, ouders, leerling, externe hulpverlening MDO (multi disciplinair overleg) • Incidenteel bij specifieke en/of complexe problematiek • Bespreken van de voortgang van de leerling • Leerling, ouders, mentor, jaarlaagcoördinator, ondersteuningsteam, externe hulpverlening INHOUDSOPGAVE

23 Grenzen aan onze ondersteuning Bij specifieke en/of complexe problematiek kijken we in gesprek met de leerling, ouders en eventuele betrokken hulpverlening wat we wel en niet kunnen bieden om de leerling zo optimaal mogelijk te ondersteunen of begeleiden naar een meer passende vorm van onderwijs en/of externe hulpverlening. Onze ondersteuning is gericht op kortdurende begeleiding; bij structurele individuele begeleiding denken we graag mee welke externe partijen dit kunnen oppakken. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de ondersteuningscoördinator, mevrouw M. de Boer, via e-mail: m.deboer@lorentzlyceum.nl. INHOUDSOPGAVE

24 Ondersteuningsroute Lorentz Lyceum Leerling – ouder(s) – mentor/coach Brengen de bevorderende en de belemmerende factoren in beeld en formuleren leerdoelen. Ze delen de onderwijsbehoeften met de lesgevende docenten. Jaarlaagcoördinator – mentor/coach Mentor/coach overlegt met de jaarlaagcoördinator of de leerling besproken moet worden in het leerlingenoverleg. Ondersteuningsteam Bestaande uit de ondersteuningscoördinator, ondersteuningsexperts, schoolpsycholoog, jaarlaagcoördinator Werkwijze Mentor/coach vult aanmeldformulier in [ afstemmen over aanpak [ uitvoeren en evalueren INHOUDSOPGAVE

25 INFO VOOR DE SCHOOLGIDS VOORTGEZET ONDERWI JS De jeugdgezondheidszorg De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het gezond en veilig opgroeien van kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit doet de JGZ op het consultatiebureau, op school en in de wijk. Iedere school heeft een eigen JGZ-team. Standaard onderzoeken Op het voortgezet onderwijs krijgen jongeren twee standaard onderzoeken, één in de onderbouw en één in de bovenbouw. De onderzoeken gaan over gezondheid, gevoelens, leefgewoonten, school en vrije tijd. Ouders/verzorgers zijn er bij deze onderzoeken niet bij. We laten in de klas een filmpje zien. Daarna vullen de jongeren vullen een digitale vragenlijst in, de Check. Jongeren kunnen hierin laten weten over welke onderwerpen zij meer willen weten. In de onderbouw krijgt iedere jongere een gesprek. Ook meten we de lengte en het gewicht. Jongeren kunnen ook zelf vragen stellen. In de bovenbouw op Havo-Vwo hangt het van de antwoorden af of we een jongere zien. De jeugdarts of jeugdverpleegkundige nodigt jongeren uit als er vragen of bijzonderheden zijn. We letten tijdens het onderzoek vooral op hoe het met de jongere gaat. Ouders en mentoren kunnen ook laten weten of ze vragen of bijzonderheden hebben. Dit kan gaan over de gezondheid, emoties, relaties, seks, alcohol & drugs of een ander onderwerp. Deze nemen wij mee bij het onderzoek. U kunt de JGZ bellen of mailen. Spreekuren Zijn er bijzonderheden of vragen dan kun je altijd een afspraak maken bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Dit is mogelijk voor jongeren uit alle klassen van de school. De jongere kan zelf aanmelden of zijn/haar ouder(s)/verzorger(s) of school/de mentor kunnen dit doen. Nog vragen of een afspraak maken? • Bel ons op werkdagen op telefoonnummer 088 355 60 00 of mail naar ggd@vggm.nl. • Ga naar Jongeren 12-18 jaar | GGD Gelderland-Midden (ggdgm.nl) • Ga naar www.JouwGGD.nl (jongerenwebsite) Het JGZ-team GGD Gelderland INHOUDSOPGAVE

26 Anti-pestprotocol Het veiligheidsprotocol/anti-pestprotocol beschrijft de stappen die we nemen bij pestsituaties en benadrukt dat het Lorentz Lyceum pestgedrag onder geen enkele omstandigheid tolereert. We spreken van pesten wanneer een persoon herhaaldelijk en systematisch wordt bedreigd en geïntimideerd met als doel deze fysiek of mentaal te kwetsen. Pesten kan verschillende vormen aannemen, zoals fysiek of verbaal geweld, buitensluiten, of discriminatie. Als school zetten we in op pestpreventie door middel van duidelijke schoolregels, weerbaarheidstrainingen en andere initiatieven. We hebben een stappenplan ontwikkeld waarin precies staat beschreven hoe we reageren op een pestsituatie. Het is voor ons belangrijk om eerst goed te begrijpen wat er speelt, het gesprek aan te gaan met alle betrokkenen (inclusief ouders/ verzorgers), duidelijke afspraken te maken en voortgang te monitoren. De veiligheidscoördinator speelt een sleutelrol bij de eerste stappen, samen met mentoren en coördinatoren. Indien nodig wordt het ondersteuningsteam of de schoolleiding ingeschakeld, en in uitzonderlijke gevallen kan er verwezen worden naar instanties zoals de politie of het meldpunt discriminatie. Meer informatie over ons anti-pestbeleid is te vinden in de notitie Veiligheidsbeleid, die beschikbaar is op onze website. Cyberpesten is een groeiend probleem en komt helaas steeds vaker voor. Om onze leerlingen bewust te maken van de gevaren van cyberpesten, besteden we aandacht aan dit onderwerp tijdens mentorlessen. Daarnaast hebben we een Social Media Protocol voor de school en bieden we leerlingen een voorstelling aan die hen informeert over het gebruik van sociale media. Bijles voor en door leerlingen Het Lorentz Lyceum heeft een bijlessysteem voor leerlingen door leerlingen. Voor verschillende vakken kunnen leerlingen bijles krijgen van andere (oudere) leerlingen die sterk zijn in dit vak. Onze burgklascoördinator, mevrouw Van de Koppel, coördineert deze bijlessen. INHOUDSOPGAVE

27 ROOSTERINFORMATIE EN LEERLINGVOLGSYSTEEM Lestijden Op het Lorentz Lyceum duurt een lesuur 60 minuten. Lesuur 1 08.30-09.30 uur Lesuur 2 09.30-10.30 uur Pauze Lesuur 3 10.55-11.55 uur Lesuur 4 11.55-12.55 uur Pauze Lesuur 5 13.25-14.25 uur Lesuur 6 14.25-15.25 uur Pauze Lesuur 7 15.30-16.30 uur 5 INHOUDSOPGAVE

28 Op een aantal dagen maken we gebruik van een verkort lesrooster. Het lestijdenschema bij een verkort lesrooster is als volgt: Lesuur 1 08.30-09.05 uur Lesuur 2 09.05-09.40 uur Lesuur 3 09.40-10.15 uur Pauze Lesuur 4: 10.40-11.15 uur Lesuur 5: 11.15-11.50 uur Lesuur 6: 11.50-12.25 uur Lesuur 7: 12.25-13.00 uur Zermelo De koppeling op de Lorentz-website onder ‘leeromgeving’ linkt door naar de Zermelo-website, waarvoor jij persoonlijke inloggegevens ontvangt. Hier vind je het rooster. Na 13.30 uur vind je hier ook de (voorziene) wijzigingen in het rooster voor de volgende dag. Lesuitval en roosterwijzigingen Wij doen onze uiterste best om lesuitval tot een minimum te beperken. Toch ontkomen we er soms niet aan. We streven ernaar om het rooster voor de onderbouwklassen zoveel mogelijk te beperken tot het 1e tot en met het 5e lesuur, maar door roosterwijzigingen lukt dat in de praktijk niet altijd. Houd er rekening mee dat je op schooldagen tot en met het 7e lesuur beschikbaar moet zijn en dus geen andere activiteiten, zoals clubs of sport, kunt plannen vóór dat tijdstip. Op donderdagmiddag tijdens het 6e en 7e lesuur vergaderen onze medewerkers en zijn er, op mogelijke uitzondering na, geen lessen. Op deze momenten plannen we regelmatig inhaal- en herkansingstoetsen. Ook op donderdagmiddag moet je dus beschikbaar zijn voor school. Somtoday Somtoday is het digitale leerlingadministratiesysteem. Hierin worden onder meer de resultaten en absentie bijgehouden. Ook studiewijzers vind je in Somtoday. Alle bij Quadraam aangesloten scholen werken met Somtoday. Aan het begin van het schooljaar ontvang jij persoonlijke inloggegevens om toegang te krijgen tot Somtoday. INHOUDSOPGAVE

29 Regelgeving en werkwijze Leerplicht Regelgeving en werkwijze Leerplicht Leerplicht In Nederland zijn jeugdigen leerplichtig tot hun 16e jaar. Tussen 16 en 18 jaar zijn zij kwalificatieplichtig. Dit houdt in dat ze tot die leeftijd verplicht zijn een startkwalificatie te behalen. Een startkwalificatie betekent minimaal een havo- of vwo-diploma, of een MBO-diploma op niveau 2 of hoger. Dit betekent dat jeugdigen ingeschreven moeten staan op een school en de lessen volgens het lesprogramma moeten volgen. Als ouder bent u verantwoordelijk voor de inschrijving en aanwezigheid van uw kind op school. Vanaf 12 jaar deelt uw kind deze verantwoordelijkheid. Vanaf dat moment wordt van hem/haar/hen verwacht dat hij/zij/hen ook zelf de afspraken rondom school bijhoudt. Vrijstelling van Leerplicht en Verlofaanvragen In bijzondere omstandigheden kan uw kind tijdelijk of gedeeltelijk worden vrijgesteld van de leerplicht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn om medische redenen of bij belangrijke familieomstandigheden, zoals een bruiloft of een religieuze verplichting. Wanneer u vanwege uw werk geen vrij kunt nemen tijdens de reguliere schoolvakanties, kunt u bijzonder verlof aanvragen. Let op: redenen zoals goedkope vliegtickets of vakanties van familieleden in een andere schoolregio worden niet als geldige redenen voor verlof geaccepteerd. De directeur van de school mag zelf beslissen over tijdelijke of gedeeltelijke vrijstelling van de leerplicht of bijzonder verlof tot maximaal 10 schooldagen per schooljaar. Voor een langere periode is toestemming van de leerplichtconsulent nodig. In dat geval stuurt de school uw aanvraag door, waarna de leerplichtconsulent schriftelijk op uw aanvraag reageert. Houd er rekening mee dat een tijdelijke of gedeeltelijke vrijstelling van de leerplicht of bijzonder verlof aan strikte regels gebonden is. Zo mag een aanvraag voor bijzonder verlof nooit betrekking hebben op de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar. Aanvragen moeten tijdig en schriftelijk bij school worden ingediend. Als uw kind zonder toestemming en zonder geldige reden niet op school is, overtreedt u de leerplichtwet. Wij zijn verplicht dit te melden bij leerplicht. Dit kan leiden tot een waarschuwing, een boete of een rechtszaak. Verzuim en Afmelden We begrijpen dat er situaties kunnen zijn waarin uw kind niet naar school kan komen, bijvoorbeeld door ziekte of een dringende afspraak. Meld uw kind in dat geval vóór 8.30 uur digitaal af. Als een kind vaak of langdurig ziek is, kan een jeugdarts worden ingeschakeld om te ondersteunen. Wanneer een leerling zonder geldige reden niet naar school gaat, spreken we van ongeoorloofd schoolverzuim. Wij registreren dit en nemen contact met u op om de reden te bespreken. Mocht er een achterliggende oorzaak zijn voor het verzuim, dan proberen wij te helpen, bijvoorbeeld door begeleiding te bieden of passend onderwijs te organiseren. Ook kunnen we ondersteuning inschakelen van bijvoorbeeld een jeugdarts of het schoolmaatschappelijk werk. U wordt hierover altijd vooraf geïnformeerd. Als wij ons ernstige zorgen maken over het verzuim en er onvoldoende medewerking is om tot een oplossing te komen, dan kunnen wij de leerplichtconsulent inschakelen. Wij zijn verplicht dit te doen als uw kind meer dan 16 uur in 4 weken ongeoorloofd verzuimt of in het geval dat uw kind van school wordt verwijderd. INHOUDSOPGAVE

30 PROCEDURES EN SPELREGELS Verzuimcoördinator Op het Lorentz Lyceum houden we verzuim goed in de gaten. Onze verzuimcoördinator, de heer Hoeboer, registreert onder andere te-laat-komers en ongeoorloofd verzuim. Hij onderhoudt ook het contact met ouders/verzorgers over afwezigheid en voert coachgesprekken met leerlingen. In het verzuimprotocol op onze website lees je meer over de afspraken en procedures rondom verzuim. Absentieregistratie Soms moet je een les of meerdere lessen missen, bijvoorbeeld vanwege een bezoek aan de (tand)arts of orthodontist. In dat geval dienen je ouders/ verzorgers dit vooraf door te geven via de Somtoday-app. Ben je 18 jaar of ouder? Dan meld je je afwezigheid zelf. De melding moet vóór 08.30 uur bij ons binnen zijn. Lukt het niet om de absentie via de app door te geven? Dan kan dit ook per e-mail via: verzuim@lorentzlyceum.nl. Vermeld hierbij de voor- en achternaam van de leerling, de klas, de datum en tijdstippen van afwezigheid én de reden van de afmelding. 6 INHOUDSOPGAVE

31 Te laat Als je een keer te laat bent, dan moet je je de volgende schooldag om 8.00 uur melden bij de verzuimcoördinator. Vakantie buiten schoolvakanties Als u vanwege de aard van uw beroep niet in een van de schoolvakanties met uw kind op vakantie kunt, is het mogelijk om bijzonder verlof aan te vragen. Dit betreft maximaal 10 schooldagen per schooljaar. De beslissing over deze aanvraag wordt genomen door de rector. Voorwaarden voor het toekennen van verlof buiten de schoolvakanties: • Het verlof niet valt in de eerste twee weken na de zomervakantie; • U vanwege uw werk aantoonbaar niet in de reguliere schoolvakanties op vakantie kunt; • U in dit schooljaar nog geen vakantie buiten de schoolvakanties heeft opgenomen; • Het voor u onmogelijk is om binnen welke schoolvakantie dan ook twee aaneengesloten weken met uw gezin op vakantie te gaan. Een verlofaanvraag dient altijd schriftelijk en met motivatie te worden ingediend bij de coördinator van de betreffende leerling, ten minste twee weken vóór de gewenste verlofperiode. Bij twijfel over een aanvraag overlegt de school met de leerplichtambtenaar van de gemeente. Let op: de wet bepaalt ook situaties waarin géén verlof mag worden verleend, zoals: • Een afwijkend vakantierooster van andere gezinsleden; • Beperkte beschikbaarheid bij reisorganisaties; • Goedkopere reizen buiten het hoogseizoen; • Het vermijden van drukte tijdens vakantieperiodes (zoals wintersport); • Moeite met het vinden van vluchten of accommodaties binnen de schoolvakanties. Bij verre reizen – ook naar het land van herkomst – dient de gehele vakantie binnen de officiële schoolvakantie te vallen. Verlof in de eerste twee weken na de zomervakantie is wettelijk niet toegestaan. De school hanteert deze regels strikt. Aanvragen die niet binnen de wettelijke kaders vallen, worden niet goedgekeurd. INHOUDSOPGAVE

32 De Schoolregels / the Code of Honour Respect the beliefs, culture and traditions of all members of our community Op het Lorentz Lyceum leiden we onze leerlingen op tot verantwoordelijke, zelfbewuste wereldburgers, die in staat zijn de regie over hun leven in eigen hand te nemen. We bereiden onze leerlingen voor, in een almaar veranderende wereld met een diversiteit aan mensen, meningen en ontwikkelingen, om daaraan een constructieve bijdrage te leveren. Die bijdrage begint al op school doordat alle leerlingen zich houden aan onderstaande regels. 1. Respecteer ik anderen en laat iedereen zichzelf zijn 2. Accepteer ik geen pestgedrag 3. Ben ik actief bij de les betrokken 4. Houd ik me aan de social mediacode 5. Houd ik de school schoon en pauzeer ik daar waar het mag 6. Houd ik contact met de mensen om mij heen Ik kom op tijd Als je te laat komt, zet de docent dit in Somtoday. De volgende dag meld je je bij de verzuimcoördinator vóór 8 uur. Ben je de volgende dag de eerste twee uren vrij, dan meld je je de daarop volgende dag voor 8 uur. Als dat niet gebeurt, neemt de coördinator passende maatregelen. Ben je heel vaak te laat dan zal de leerplichtambtenaar jou en je ouders uitnodigen. Ik hou mijn pauze daar waar het mag Je houdt je pauze in de aula of in de gangen. Je mag ook op het schoolplein pauze houden. Op deze plekken mag ook gegeten worden. De trappen zijn geen pauzeplek. In tussenuren kun je gebruik maken van de mediatheek. De openingstijden staan bij de ingang vermeld. Klas 1 en 2 mogen in tussenuren of in pauzes het schoolterrein niet verlaten. Nergens in en om de school en dus ook op geen enkele pauzeplek mag worden gerookt of gevapet. We stimuleren graag een gezond eetpatroon, daarom zijn meegenomen snackbarvoedsel en energiedrankjes niet welkom. Uiteraard is het gebruik of het in bezit hebben van alcohol, drugs of vuurwerk ten alle tijden verboden. Natuurlijk houd je je pauzeplek schoon en luister je naar de conciërges en stewards. Ik gedraag me in de les Mobiele telefoons zijn niet toegestaan in de les. Berg jouw mobieltje op in je INHOUDSOPGAVE

33 kluisje. De docent neemt jouw mobieltje in en geeft het terug aan het einde van de les, maar maakt hiervan wel een notitie in Somtoday. Mocht het zo zijn dat je door de docent uit de klas wordt gestuurd, dan meld je je bij de verzuimcoördinator bij de leerlingenbalie. Daar vul je een blauwe uitstuurkaart in en meld je je vijf minuten voor het einde van de les bij de docent om de situatie te bespreken. In de les heb je geen jas bij je, die doe je in je kluisje. Dit geldt ook voor nietreligieuze hoofdbedekking, petjes en dergelijke. Je hebt wel de spullen bij je die je nodig hebt voor die les en bent actief betrokken. Ik draag zorg voor mijn pasje en kluisje Voor iedereen is er een kluisje dat met je persoonlijke schoolpasje kan worden geopend. Dat pasje moet je dus elke dag bij je hebben. Bij verlies van het pasje kun je tegen betaling van 7,50 een nieuw pasje krijgen van de conciërges. Als er aanleiding voor is, kan de schoolleiding besluiten de inhoud van enkele kluisjes te bekijken of zo nodig alle kluisjes te controleren. Ik draag zorg voor de fietsenstalling/parkeerplaats Bij het stallen van de fiets rijd je zover mogelijk door naar achteren (stewards geven aan waar je jouw fiets kan stallen). Het is geen pauzeplek. Ondanks het toezicht van stewards en conciërges, is de fietsenstalling niet bewaakt. Zet dus altijd je fiets op slot (en neem de fietssleutel mee) Er is weinig parkeergelegenheid op het terrein van de school. Als je als leerling met de auto komt, parkeer je jouw auto op de parkeerplaats van NS station Arnhem-Zuid. Heb ik hulp nodig dan weet ik de leerlingenbalie/receptie te vinden Bij de receptie kun je terecht voor praktische vragen over schoolzaken. Maar je wordt ook geholpen als je een pleister nodig hebt of andere ondersteuning op het gebied van EHBO. De veiligheidscoördinator is iedere dag gedurende een dagdeel aanwezig. Hij is in de school te vinden. De conciërges, stewards of de verzuimcoördinator kunnen je naar hem verwijzen. De stewards kan je om hulp vragen als je ergens tegenaan loopt. Ik weet wat ik moet doen als ik ziek ben Als je ziek bent, kunnen je ouders dit melden via de SOM-app. Ben je 18 jaar of ouder dan meld je jezelf ziek. Let op! De ziekmelding geldt voor én dag, ben je langer ziek, moet dit elke dag worden gemeld. Zie voor verdere instructies het verzuimprotocol. INHOUDSOPGAVE

34 Als je weer beter bent, kun je via SOM in de studiewijzers achterhalen wat je hebt gemist. Spreek met je docent af hoe je de gemiste stof gaat inhalen. Mocht je om medische redenen geen trappen kunnen lopen, dan krijg je via de leerlingenbalie een liftpas, alleen in dat geval maak je gebruik van de lift. Ik heb respect voor anderen en de spullen van anderen Dat betekent dus ook dat je hier rekening mee houdt in je kledingkeuze. Deze is niet discriminerend of aanstootgevend. We verwachten dat je van andermans spullen afblijft en die met respect behandelt, dat geldt ook voor schoolspullen. Schade die je aanricht, zul je ook zelf moeten betalen. Heb je problemen met anderen, praat het dan uit eventueel met de hulp van je mentor of de veiligheidscoördinator. Ik ken de consequenties als ik me niet aan de Lorentz regels houd Je moet van je fouten kunnen leren. Bij een misstap zul je dus aangesproken worden. Bij herhaling of bij (doelbewust) negeren of breken van de regels met ernstige gevolgen worden er passende ordemaatregelen genomen door de coördinator in samenspraak met de schoolleiding. Gebruik van Social Media Let op: • Je bent altijd persoonlijk verantwoordelijk voor wat je online zet. • Online informatie staat bijna altijd voorgoed op het internet en is blijvend vindbaar. • De grenzen van wat strafbaar is op het internet zijn duidelijk. De wetten en regels die zijn vastgelegd in het Wetboek van Strafrecht zijn ook van toepassing op het internet. Wat in het echte leven niet mag, mag ook niet op het internet. • Bij gedragingen met een strafrechtelijk karakter, zoals dreigementen, smaad of laster neemt de schoolleiding maatregelen, naast de maatregelen die politie en justitie nemen. • Je mag op geen enkele manier opnames maken (beeld en/of geluid) van medewerkers of leerlingen van de school, als daar niet uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven. INHOUDSOPGAVE

35 Wat doe ik wel • Ook op het internet gedraag ik me respectvol, ik stuur dus alleen positieve berichtjes of filmpjes naar en over anderen. • Ik denk na over de consequenties voor ik iets deel, retweet of doorstuur. • Ik heb een nette profielfoto. • Als ik iets op het internet zet waar anderen in beeld zijn of wat gaat over anderen, vraag ik altijd toestemming. • Als ik in de les gebruik maak van mijn telefoon en specifiek van social media, is dat altijd met toestemming van de docent. • Als ik online voorbeelden tegenkom die bij mij, medeleerlingen of medewerkers van de school een gevoel van onveiligheid kunnen geven (zoals online pesten, kleineren of bedreigen) bespreek ik dit met mijn ouders, mijn mentor of met de veiligheidscoördinator. Ik reageer zelf niet online. • Als ik zelf online gepest, getreiterd of bedreigd word, dan bewaar ik de berichten en maak printscreens van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, TikTok, Snapchat of Instagram. Als je melding hiervan maakt, is dit bij de politie en schoolleiding je bewijsmateriaal. Wat doe ik niet • Het is niet verstandig persoonlijke informatie op social media te zetten (bijvoorbeeld adres, school of telefoonnummer). • Ik zet geen persoonlijke informatie van anderen online. • Ik zet niets op internet waar anderen in beeld zijn of gaat over anderen zonder hun toestemming. Dit geldt ook voor het doorsturen of delen van gekregen berichten. • Ik zet geen rare foto’s, filmpjes of berichtjes online. Ik zet geen negatieve berichten over de school online. • Ik scheld of vloek niet op sociale media en pest, treiter of bedreig niemand. Ik val ook niemand lastig. • Ik verstuur geen vervelende berichten onder een verzonnen naam of uit naam van iemand anders. INHOUDSOPGAVE

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU1MDQ=