Leren over de wereld

Hierin zijn wij anders

Wij geloven dat jij het beste leert als je actief bent, samen met anderen kunt leren en dat wat je leert zinvol is. We vinden het belangrijk dat jij jezelf leert kennen tijdens jouw periode bij ons op school. Samen zorgen we ervoor dat je vertrouwen krijgt in wat je kan en in wie je bent. Ook leren we je graag over de wereld. Dichtbij, om je heen en ver weg. Zodat jij je als wereldburger overal thuis voelt.

Extra's

Je volgt bij ons alle schoolvakken en kan kiezen voor wat extra's. Zo bieden wij talen die je lang niet op iedere middelbare school kan volgen. Wat dacht je van Chinees? En op het vwo krijg je Spaans. Wil je een gymnasiumdiploma halen, dan krijg je de klassieke talen Grieks en Latijn. Sowieso besteden we op het Nederlandstalig havo, vwo en gymnasium extra aandacht aan Engels.

Leer je graag buiten het klaslokaal van mensen uit de praktijk? Dan is de Q-highschool iets voor jou! Of ontdek nieuwe talenten: speel mee in een theaterstuk of sluit je aan bij verschillende Olympiades.

Ook organiseren we diverse activiteiten die voor een deel buiten het schoolgebouw plaatsvinden. Zo zijn er sportdagen, vakgerichte excursies en werkweken.

Tweetalig onderwijs

Het Lorentz Lyceum biedt de niveaus havo, vwo en gymnasium aan. Al deze niveaus zijn ook te volgen in het Engels. Dat noemen we tweetalig onderwijs (tto). Onze kansklas is er voor leerlingen met een havo/vwo-advies. Daar krijg je les op vwo-niveau. Je kan dan ontdekken of havo of vwo beter bij jou past. De kansklas is niet te volgen bij tto. Ook hebben we een speciale afdeling voor hoogbegaafde leerlingen uit de regio: OPUS.

Samen op reis

Iedere klas gaat élk jaar op reis. De werkweek vindt plaats in mei. Tijdens deze week verkent de onderbouw plaatsen in Nederland. De leerlingen die tweetalig onderwijs volgen, gaan in de tweede klas al naar het buitenland. Dit hoort bij hun leerroute. Bij onze reguliere richting vindt de reis naar een Europees land plaats vanaf de derde klas.

We gaan ervan uit dat alle leerlingen meegaan. Alle reizen die we organiseren dragen bij aan het oefenen van (internationale) vaardigheden en het opdoen van kennis en inzicht in zichzelf en anderen. Want internationalisering vinden wij belangrijk voor jou, als wereldburger van de toekomst.