Wereldwijde betrokkenheid

Grenzen verleggen

Een wereldburger voelt zich overal thuis. Dat klinkt goed, vind je niet? Wij besteden niet alleen extra aandacht aan Engels, maar geven je ook vaardigheden mee die passen bij iemand die nieuwsgierig is naar wat de wereld te bieden heeft. Onze school heeft namelijk een internationaal profiel. Dat betekent dat we ons richten op de hele wereld. Door internationalisering kun je profiteren van wat elk land te bieden heeft.

Engels

Op het Nederlandstalig havo, vwo en gymnasium krijg je extra uren Engels. Daarnaast volg je het vak drama in de meest belangrijke wereldtaal. Ook neem je in je voorexamenjaar deel aan het Anglia-examen. Dan heb je straks een Anglia-certificaat en je havo- of vwo-diploma op zak. Zo geven we je net dat beetje extra mee. Lijkt het je leuk om nog meer met Engels bezig te zijn? We bieden ook tweetalig onderwijs.

Open-minded

Wij vinden het belangrijk dat je vaardigheden ontwikkelt die je helpen een wereldburger te zijn. Denk aan samenwerken, open-minded zijn, lef hebben en grenzen durven verleggen. Dat zijn kwaliteiten die je van pas komen als je met elkaar over heel de wereld samenwerkt.

Reizen

Als wereldburger in wording is het belangrijk dat je gewoonten en gebruiken van andere landen leert kennen. Dat doen we door onze reizen en projecten. Door kennis te maken met andere landen en mensen uit verschillende culturen leer je veel over de ander, maar ook over jezelf. Daarmee creëer je wederzijds begrip en draag je bij aan vrede en veiligheid. Zo gaat iedereen tijdens de Internationaliseringsweek in mei op reis. De onderbouw ontdekt plekken in Nederland, de bovenbouw trekt Europa in.

Projecten

We hebben speciale programma’s waarbij je samenwerkt met leeftijdsgenoten uit binnen- en buitenland. Daarnaast doen we mee aan internationaliseringsprojecten. Dat kan via uitwisselingen, maar ook door programma’s op school. Voorbeelden zijn:

• E-mailprojecten met andere Europese scholen (E-twinning)
  • Projecten met minimaal drie Europese scholen door het Erasmus+-programma
  • LmunA: Het Lorentz Model United Nations Arnhem is een internationale conferentie van drie dagen, waarbij middelbare scholieren uit Nederland en het buitenland deelnemen aan een simulatie van de Verenigde Naties
  • MUN’s in het binnen- en buitenland. Een MUN is een conferentie, door en voor scholieren georganiseerd. Tijdens een MUN bootsen scholieren conferenties van werkorganen van de Verenigde Naties na
  • 2 jaarlijkse MarchMUN voor alle leerlingen in samenwerking met Rivers International School Arnhem

Wij weten zeker dat de reizen en projecten behoren tot de hoogtepunten van je middelbareschooltijd. En met een beetje geluk houd je er leuke internationale contacten aan over.

Samenwerking Rivers International School Arnhem

We werken samen met Rivers International School Arnhem. Op deze school zitten leerlingen uit het buitenland. Onze samenwerking geeft nog meer inhoud aan ons internationale profiel, omdat we hierdoor makkelijk beschikken over native English speakers en een groot buitenlands netwerk. Zo organiseren we één keer in de twee jaar de MarchMUN. Leerlingen van beide scholen debatteren dan samen over onderwerpen die op wereldniveau van groot belang zijn. De MarchMUN wordt grotendeels door leerlingen zelf georganiseerd.