Verlofaanvraag

Redenen voor verlof

Wil jij als ouder of verzorger bijzonder verlof aanvragen? Bijvoorbeeld voor een huwelijk, een huwelijksjubileum of het overlijden van een familielid? Wij hebben op een rijtje gezet voor welke gebeurtenissen wij een aanvraag voor bijzonder verlof goedkeuren. Kijk dit eerst na voordat je een verlofaanvraag doet.

• 25, 40 of 50 jaar ambtsjubileum, 12 ½, 25, 40, 50 of 60 jaar huwelijksjubileum van ouder(s) of grootouder(s): maximaal 1 schooldag
  • Bruiloft tot en met 3e graad familielid (bewijs aanleveren, zoals een trouwkaart en/of kopie trouwakte):
    - Bruiloft in Nederland: 1 schooldag. Moet er ver worden gereisd? Dan maximaal 2 schooldagen
    - Bruiloft in het buitenland: maximaal 5 schooldagen rondom de officiële bruiloft
  • Overlijden bloed- of aanverwant (bewijs aanleveren, zoals een rouwkaart en/of akte van overlijden):
    - Bij 1e graad familielid: maximaal 5 schooldagen
    - Bij 2e graad familielid: maximaal 2 schooldagen
    - Bij 3e en 4e graad familielid: maximaal 1 schooldag
    - Als de uitvaart in het buitenland plaatsvindt, dan geldt een verlof van maximaal 5 schooldagen
  • Verhuizing: maximaal 1 schooldag
  • Naar oordeel van de directeur van de school/instelling gewichtige omstandigheid: maximaal 10 schooldagen verlof. De reden moet buiten de wil van de ouder(s)/verzorger(s) en/of leerling zijn gelegen (overmacht of wettelijke verplichting waar de ouder niets aan kan wijzigen).

Geen reden voor verlof

• Familiebezoek in het buitenland
  • Goedkope tickets/vakantieaccommodatie in het laagseizoen
  • Tickets die al gekocht zijn of omdat er geen tickets meer zijn in de vakantieperiode
  • Andere kinderen uit het gezin (of uit het reisgezelschap) die al of nog vrij zijn
  • Eerder vertrek of latere terugkomst in verband met verkeersdrukte
  • Samen reizen
  • Kroonjaren (verjaardagen)
  • Sabbatical
  • Wereldreis /verre reis

Meer weten? Ga naar de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over de leerplichtwet .